Výletovou “klasikou” je aj hra Capture the flag. Môže sa hrať v rôznych terénoch a s rôznymi pravidlami. V dnešnom článku vám predstavíme základné pravidlá hry aj novú verziu, ktorú môžete vyskúšať aj na vašom výlete či mládeži.

  • Veľkosť skupiny: 6 a viac
  • Čas: 30 min a viac
  • Čo potrebuješ: jednu šatku pre každý tím (resp. látku, ktorá predstavuje vlajku), špagát, krepový papier, “zbrane” – tenisové loptičky, striekačky,…

Príprava hry

Pred začiatkom hry si pripravte hracie pole. Rozdeľte ho na dve polovice, uprostred môžete vyhradiť neutrálnu zónu (cesta, označené územie), v ktorej sa nesmie naháňať. V zadnej časti každého územia vyznačte “domčeky” – územie ohradené špagátom, alebo iným viditeľným spôsobom. Na špagát môžete pripevniť aj niekoľko pásov krepového papiera. Vopred si tiež pripravte zbrane – môžete použiť papierové gule, tenisové loptičky alebo striekačky s vodou. 

Vysvetlenie a priebeh hry

Hráčov rozdelíme do dvoch tímov. Každý tím má vo svojom domčeku umiestnenú vlajku. Úlohou tímov je ukradnúť súperovu vlajku a priniesť ju na svoju polovicu ihriska.

Tím sa musí rozdeliť na dva druhy hráčov – útočníkov a obrancov. Úlohou útočníkov je ukradnúť vlajku a úlohou obrancov ochraňovať svoje územie a svoju vlajku. Urobia to tak, že sa snažia zneškodniť útočníkov druhého tímu – musia ich zasiahnuť svojou zbraňou. Ak je hráč zasiahnutý, musí sa premiestniť do nemocnice v neutrálnom území.

Hráč musí v nemocnici zostať vopred určený čas (napr. minútu) a následne sa môže vrátiť do hry. Hra sa končí v momente, keď sa jednému tímu podarí vrátiť na svoje územie so súperovou vlajkou.

Tímy pošleme do ich domčekov a odpískaním odštartujeme hru. Jeden vedúci sleduje priebeh hry a druhý je zodpovedný za nemocnicu a posielanie hráčov naspäť do hry. 

Odporúčania a alternatívy

  • Ako zbrane môžete použiť striekačky s vodou, ktorú môžete zafarbiť – hráči potrebujú mať svetlé (biele) tričká. Túto alternatívu môžete hrať aj bez vlajky a vtedy je úlohou hráčov je čo najviac zafarbiť súperov. Tím, ktorý má najčistejšie tričká, vyhráva.
  • Ak chcete, aby hra trvala dlhšie, môžete zaviesť pravidlo, že útočníci najprv musia strhnúť pásy krepového papiera (oslabiť súpera) a až v momente, keď je domček ohradený iba špagátom, môžu vbehnúť dovnútra a ukradnúť súperovu vlajku.
  • Alternatívou je, že každý hráč má vzadu v nohaviciach zastrčenú šatku, pričom jej väčšia časť musí trčať von. Ak hráčovi niekto šatku vytiahne, vypadáva a nesmie hrať, alebo musí odísť do nemocnice. V tomto prípade je hra viac kontaktná a hráči musia viac riskovať.
  • Hráči v nemocnici môžu byť púšťaní aj po splnení úlohy – môže to byť niečo fyzické (drepy, kliky, angličáky,…) alebo logické. My sme zvolili riešenie krížovky alebo osemsmerovky. Keď hráč vyplnil jeden riadok, mohol sa vrátiť do hry. Postupne bolo stále ťažšie niečo doplniť a v nemocnici museli stráviť viac času.
  • Ak chcete hru urobiť trochu komplikovanejšou, môžete hráčom rozdať postavy (napr. vytlačené na papierikoch). Keď dôjde k stretu dvoch hráčov zo súperiacich tímov (v tomto prípade by sa napr. museli hráča dotknúť), musia ukázať svoju postavu a následne zistia, kto boj vyhral. Táto alternatíva funguje na princípe kameň – papier – nožnice. V tejto alternatíve môže napr. platiť obranca – útočník – asasín.